Strupmassage

Tydligen borde jag ha väldiga problem med min röst, och det pga hur jag är skapad med min väldans korta hals.
Det medför visst att struphuvudet alltid är högt, något som inte alls är särskilt bra för röst eller klang.
Men som tur är så har jag istället en bröstkorg som är större än normalt, och som kompenserar min korta hals.

Det här sa Anne Hjort till mig igår.
Hon jobbat som Vocal coach, sångerska och mest intressant: strupmassör!

I 1h masserade hon min käke, inne i munnen, på halsen, bröstkorgen, diafragman och under revbenen.
Jag har bara hört talat om den här typen av massage, men nu fick jag alltså för första gången prova själv.

Tydligen har jag 20-30% klang som jag inte använder pga min korta hals, men som jag kan komma åt genom att mjuka upp på olika sätt. Coolt!

Så nu sitter jag här och masserar och drar i tungan.
Får se om jag märker nån skillnad på klangen redan till ikväll?!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0