Ögonoperationen 19 månader senare


Pratade om min ögonoperation med Stina och Jenny ikväll när vi fikade (hade fått ett sms om att det fanns nybakade bullar i köket och det ville vi ju inte missa!), och hur nöjd jag är.
Nu är det ju 19 månder sedan jag gjorde det och jag ångrar det inte en sekund.
Hittade en sida på nätet där man kan åka ner till Turkiet och göra det; 15595kr för operation inkl. resa.
Det är ju sjukt billigt. Därnere har de bra kirurger med.
Jag kan verkligen rekommendera den jag hade i Norrköping; Bo Andersén!!

Här nere förklaras ingreppet...

Lasik (Laser Assisted Insitu Keratomileusis) är en metod som används när närsynthet, långsynthet och astigmatism behandlas med laser.

En ögonkirurg gör ingreppet med hjälp av ett instrument som heter mikrokeratom som hyvlar en mycket tunn flik i hornhinnans översta delar. (Alternativt används Intralase.) Fliken viks sedan undan och lasern polerar bort rätt mängd vävnad i hornhinnans mellanskikt. Den tunna fliken viks tillbaka på sin plats där det fäster efter bara ett par minuter. De flesta patienter upplever bara ett mycket begränsat eller inget obehag alls.


1. Ögat rengörs med steriliserande droppar.
2. Det övre skiktet av hornhinnan hyvlas med hjälp av en mikrokeratom.
3. Fliken viks undan med en engångsspatel.
4. Lasern polerar det undre skiktet av hornhinnan.
5. Fliken viks tillbaka.
6. Läkaren kontrollerar så att fliken ligger rätt och ser till att det är rent runtom.

Läkningstiden för lasik kan vara upp till sex månader medan själva synåterhämtningen endast tar en dag eller två, vilket innebär att patienten ser bra redan dagen efter behandlingen. Lasik ger också möjlighet att behandla båda ögonen samtidigt och det är en mycket säker och väl beprövad metod.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0