Varför klaga?

Det är ju märkligt att svenskar bara MÅSTE klaga.

Hade ett par idag i Bistron. De beställde Pasta Carbonara, fick in det och började äta. Plötsligt hojtar tanten till mig och undrar varför pastan är så oljig? Det är ju stört omöjligt att misslyckas med denna rätt enligt henne.
Efter ca 5 minuters gnatande om att hon nog inte tycker att det smakar så bra, men ABSOLUT INTE vill hon byta mot någon annan rätt. Jag frågar henne om och om igen om hon vill ha något annat på menyn så hon blir nöjd, men nä nä....
 
- Men nog smakar det lite annorlunda. Lite oljigt. Det är ju bara pasta, bacon och svartpeppar....
- Sluta att vara så svensk! Säger jag till henne. Kan du inte bara säga: Snälla du, men skulle jag kunna få en annan rätt, jag gillade inte det här, Istället för att sitta här och klaga på att du inte tycker om det.

- .....eh.... Ja, skulle jag kunna få det?!
- Självklart!

Går in och fixar en helt annan rätt som hon glatt mumsar i sig. Frågar precis när de ska gå om det smakade bra. Får detta till svars...
- Ja, det var mycket gott. Skagen, chorizon, oliverna, parmachipset.... det var väl champinjonerna som smakade lite myclet vinäger, om man ska klaga på nåt!

Det har hon mage att säga tanta. Som har fått ny mat.
Ett: Tack så mycket för att jag fick ändra maträtt utan att bli debiterad! Det var himla vänligt.

Nej, på sitt bittra svenska sätt säger hon bara. Ja.. om man ska klaga på nåt. Men det är ju inte ditt fel lilla vän.
- Du fick väl din dricks??!

Andreas hade varit och plockat upp pengarna, och fått 3kr ( som skulle gå till flickan som hade gett som den fina servicen ) . Supertack!

Suck.
Såna gånger är det härligt att vara osvensk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0