Pytagoras sats eller balett - Vågar du välja?

Nu ska det straffas om du väljer bort språk eller matematik i gymnasiet. Vill du hellre dansa, binda blomsterbuketter eller läsa företagsekonomi går du miste om de extrapoäng från och med 2010 om regeringen får som de vill.
Hur kommer detta påverka ungdomars val?

När jag gick på gymnasiet fick jag lika många poäng i mitt slutsnitt vare sig jag fick ett MVG i balett, matematik eller Spanska. Allt var lika viktigt, och framför allt, jag uppmuntrades till att välja något jag verkligen ville läsa!
190 timmar var dessutom ganska mycket, och kunde delas upp på antingen en hel kurs eller flera kortare.
Kommer det bli så nu att de som inte väljer att lägga sina timmar på pytagoras sats kommer anses som lite dummare och mindre bildade, och hur kommer det synas och skrivas i slutbetyget?
"Jenny ville hellre dansa än lösa matematiska problem, därför missar hon bonuspoängen"

Att välja med hjärtat kan alltså stå dig dyrt den dagen du vill komma in på din utbildning. Vågar du välja?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0