Uppfriskande med ironi!

Ordet ironi kommer från grekiskans eiraneia, som betyder 'förställning' och är närbesläktat med ordet för 'hycklare' (eiran). Sedan finn det en hel uppsjö av olika ironier...

* Den romantiska ironin

* Den sokratiska ironin

* Den tragiska (eller dramatiska) ironin

Lägg till alla dessa människor som inte fattar det här med ironi. Som kanske rent av blir förbannade just för att de inte förstår att du är ironisk! Dessa råkar jag ut för - rätt ofta med, då jag ofta tillämpar den sokratiska ironin:
 Du framställer dig som okunnig och låtsas vilja lära dig för att med list och (förmodligen) bildning sedan totalt nedgöra den du diskuterar med. Hugga vid fotknölarna som min gamla lärare Leif sa.
Ärligt?  Nja... Effektivt? Ja.
Dessutom är det fruktansvärt roligt.

Varför är jag ironisk då?
 Vet ärligt inte vart det kommer ifrån. Varken min mamma eller pappa är särskilt ironiska. Däremot rätt många i min bekantskapskrets.
 Kan det ha något att göra med att de är esteter? Och i så fall. Varför just dom? Nej, det är ju en hel del andra i min vänskapskrets som inte är esteter och som är begåvade med otroligt stor dos ironi de med.

En av dom är golfarn. Jesper.
Så fruktansvärt roligt det är att spendera en dag med honom! Det bara sprutar ut ironi som skulle kunna fylla en hel serie med uppslagsverk.

Jag tycker att det är uppriskande med ironi, och det står jag för.
Jag skrattar åt det, och ett skratt förlänger ju livet. 

 - och jag tänker bli minst hundra år!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0