Reklamfilmsinspelning

Det har pratats en hel del på sistone om det här med att vara "avancerad statist" i reklam och spelfilmer och om betalning för att medverka.

Många produktionsbolag erbjuder bara 999kr, där dom genom att inte gå över 1000kr i ersättning sparar in på en massa avgifter och tjänar mer själva.


Finns det då någon bestämd prissättning? Nej, tyvärr.
Som skådespelare och om produktionsbolaget är anslutet till teaterförbundet, ja då får du en annan lön. Problemet är ju även att det är så vanligt att folk tackar ja till detta trots att det inte är bra för branschen. Vi hugger oss själva när vi säger att det är ok att jobba gratis i hopp om att få nåt mer, och kanske större jobb.

Jag spelade in en reklam för IKEA för 3v sedan som finns att ses på FB, inta och snart även runtom i butikerna.
Där skulle jag först få 999kr men efter att ha vunnit tid och sagt att jag skulle fundera på det en stund kom det efter 15 min ett sms med erbjudande om högre lön.
Hade jag kunnat få ännu högre...?

Vi måste iaf alla börja ta betalt för vår ålder, erfarenhet och kunskap! 
Å det finns faktiskt inget som heter "avancerad statist", antingen är du statist eller så är du skådespelare. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0